به وب سایت آقای دکتر پیک بلورچی (دندانپزشک) خوش آمدید!  |   فارسی  |   العربیة  |   Հայաստան  |   Türkçe  |   Pусский  |   中文  |   हिन्दी  |   English  |     |     |

عصب کشی دندانها، چرا و چگونه؟ عصب کشی دندانها، چرا و چگونه؟
عصب کشی دندان یکی از جدیدترین متدها برای جلوگیری از دندان درد است. عصب کشی دندانها زمانی که دندانها به طور وسیعی پوسیده و خراب شده اند، قابل استفاده است. درعصب کشی، دندان ابتدا تخلیه می‌شود و پس از از بین بردن ماده عصبی آن با استفاده از ماده پرکننده ترمیم می‎شود و در صورتی که مشکل دیگری در دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک آن را برطرف می‎کند.
زمانی که گفته می‎شود به عصب دندان رسیده، به این معناست که پوسیدگی دندان بیش از حد پیشروی کرده است و درد به قسمت عصب دندان رسیده که درد آن ضرباندار، ناگهانی و غیرقابل تحمل است. همچنین زمانی که درد به قسمت عصب دندان می‎رسد، دندانها به شدت حساس می‎شوند. حساسیت آن در مقابل مواد غذایی گرم و سرد آشکار می‎شود که بسیار آزاردهنده است و تنها با مصرف مسکن آرام می‎شود. علت درد دندان پس از عصب کشی می‎تواند ناشی از موارد زیر باشد:
   • ترمیم دندان و یا بلند بودن پانسمان.
   • فایل کردن دندان و التهاب انتهای ریشه.
   • واکنش افزایش حساسیت به بعضی از مواد پر کننده ریشه.

مراحل عصب کشی دندانها
ابتدا دندانپزشک زیبایی دندانهای پوسیده را به طور کامل بررسی و از آنها عکس تهیه می‎کند. این کار تنها در چند دقیقه انجام می‎شود. رادیوگرافی از دندانهای پوسیده به منظور مشخص شدن، حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه انجام می‌گیرد. در مرحله بعد دندانپزشک، پوسیدگیهای دندان را برداشته و حفره دسترسی به عصب دندان را ایجاد می‎کند و با کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی، طول ریشه دندان تعیین می‎شود. پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری و شستشوی کانالهای دندان نیزاز دیگر مراحل عصب کشی دندان است.
در پایان فرایند عصب کشی، کانال دسترسی به عصب‌ها خشک می‎شود. سپس دندانپزشک آن محل را با ماده گوتاپرکا پر می‎کند. تمامی مراحل عصب کشی دندان به وسیله دستگاه اپکس فایندر و فایلهای روتاری انجام می‎گیرد. این کار موجب افزایش کیفیت و سرعت کار و همچنین موجب کاهش درد بعد از عصب کشی می‎شود.

نحوه عصب کشی دندان با لیزر
عصب کشی دندان می‎تواند از طرق مختلفی انجام پذیرد. یکی از این روشها لیرز است که به عنوان جدیدترین روش های عصب کشی دندان محسوب می‎شود. در این روش یک لایه برجا مانده از دندان تمیز و سپس جای آن سائیده می‎شود تا محل رشد باکتری ها و محل عفونت دندان نابود شود. در مرحله بعد، ریشه دندان به طور کامل استریل می‎شود تا تمام باکتری ها از بین رود. در غیر اینصورت زمان تابش نور لیزر به دندان که فراتر از حضور باکتری ها در ریشه است، مشکل ساز می‎شود و ممکن است پس از درمان، درد دندان برطرف نشود.
در زمان درمان نیز دندان بیمار با تزریق دارو کامل بی حس شده تا میزان درد کم شود و دندانپزشک بتواند با تسلط کامل تر و بدون استرس درمان را آغاز کند. البته تفاوت آناتومیک در نحوه عصب کشی نقش زیادی دارد. در برخی از بیماران ممکن است درمان با سختی بیشتری انجام شود. پس از درمان نیز درد موقت (یک یا دو روز) کاملا طبیعی است که با مصرف داروهای مسکن قابل رفع است.

عصب کشی مجدد دندان
در برخی از موارد دندان عصب کشی شده مجدداً نیاز به عصب کشی پیدا می کند که علت ان می تواند به یکی از موارد زیر باشد::
‎   - در صورتی که عصب کشی اولیه موفق نباشد، مجددا باید عصب کشی شود.
   - در برخی موارد نیز عصب کشی موفق است اما دراثر عدم مراقبت درست، دندان دچار عفونت می‎شود. در این صورت باید دندان دوباره عصب کشی گردد که جراحی پری اپیکال نیز با آن صورت می گیرد.
   - زمانی که پوسیدگی ثانویه نیز درزیر دندان عصب کشی شده بوجود آمده و دندان باید روکش شود، عصب کشی مجدد دندان ضرورت پیدا می‎کند. زیرا ممکن است میکروبهای موجود در پوسیدگی از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسد و به عفونت منجر گردند.

عصب کشی دندان عفونی
در صورتی که دندانها به عفونت دچار شده باشند، منبع رشد باکتریهای بی هوازی بوده که برای لثه و فک خطرناک هستند. زیرا این باکتری ها مقاومت بالایی داشته و بدون اکسیژن تکثیر می شوند. در این شرایط دندانپزشک تمهیدات دیگری را در پیش می گیرد و با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، بیمار را برای درمان عفونت کمک می کند. پس از درمان و رفع شدن عفونت، عصب کشی انجام می شود.

عوارض و معایب عصب کشی دندان
یکی از عوارض شایع عصب کشی دندان، شکستن دندان عصب کشی شده می باشد که دلیل آن ممکن است ضعیف بودن دندان در اثر پوسیدگی باشد. در این شرایط دندانپزشک باید با دقت و وسواس بیشتری کار کند. پس از عصب کشی نیز بهتر است دندانهای با استقامت کمتر، روکش شوند تا از شکستن آنها جلوگیری شود.

درمان عصب کشی چند جلسه طول می‌کشد؟
درمان کانالهای ریشه یا همان عصب کشی معمولاً بین یک الی سه جلسه برای یک دندان ممکن است طول بکشد. در بیشتر موارد درمان ریشه دندان یک یا دوجلسه می‌باشد. امروزه با توجه پیشرفتهای زیادی که در حوزه تکنولوژی و دانش رشته اندودنتیکس (عصب کشی) صورت گرفته است، تعداد درمانهای تک جلسه‌ای نسبت به زمانهای قبل افزایش چشمگیری یافته است. اما درهر حال اغلب برای روکش کردن دندانها و جلوگیری از عفونت باکتریایی دندادنهای پوسیده را بلافاصله بعد از عصب کشی روکش میکنند، که این کار خود مستلزم جلسه ای دیگر خواهد بود.